Je positie bepaalt wat je ziet

Van waaruit  je kijkt, bepaalt wat je ziet

Het is wonderlijk wat er gebeurt als je werkelijk positie inneemt dat elke onderneming, elk merk, kán bijdragen aan de samenleving. Daarvandaan kijk ik al een tijdje in het bedrijfsleven rond. En elke keer zie ik weer dat het uitmaakt als mensen die positie overnemen. Dan blijkt een leiderschapsteam niet alleen bereid maar ook super gemotiveerd en in staat de hoogste optie te omarmen: om naast financiële ook maatschappelijke waarde te creëren.

Juist ook bij ‘gewone’ bedrijven, uit de ‘oude economie’ zo je wilt, is dit een boeiend proces. Het advocatenkantoor, de reisorganisatie, het adviesbureau. Organisaties die tot dan toe leefden in de wereld van financiële waardecreatie, waar veel aan vast zat en van afhing. Er gloort een nieuw, groter, voor velen aantrekkelijker perspectief.

Erin ploppen: eerst de pijn van wat er goed fout gaat

Als je begint te kijken naar wie je bent en wat je doet als onderneming, kun je je ook afvragen wat er mis zou gaan in Nederland, of zelfs in de wereld, als je er niet meer bent. “Dan gebeurt er niks” is vaak de eerste droge, wat cynische reactie. Ha, dan moet je net mij hebben. Laten we daar voorbij kijken, denk ik en ik zeg: “Ik meen het. Wat gaat er mis als jullie er niet meer zijn? Het kan niet waar zijn dat het niks uitmaakt… Waarvoor ben je hier dan?” En dan gaat het los, langzaam begint het balletje te rollen, de noodzaak, urgentie, problematiek komt op tafel en ik daag uit, we stoken elkaar op en steken elkaar aan en ik vraag door: wat als, en dan? en … plop!… ineens zitten we er in. In die grotere betrokkenheid bij mensen, de samenleving, zelfs de wereld… Hier gaat het om!

Waar de wereld van opknapt: daarvoor ben je hier

Zo claimden we met het team van een business IT consultancy in een merkpositioneringsworkshop (weer die positie, en: mooi woord voor galgje!) hun maatschappelijke bijdrage. Een prachtige impact voor de klanten van haar klanten; 16 mio Nederlanders – consumenten, burgers en patiënten. Want, in dit geval, als die allemaal serieus sneller en soepeler geholpen worden, is er niet alleen minder verspilling van (werk)kapitaal maar ook: meer tevredenheid, onbezorgdheid en vertrouwen. En ja, daar knappen een mens en de samenleving als geheel van op. Eerst voelde het als een te grote broek aantrekken, maar dat maakte plaats voor fier en ‘begeisterd’ uitwisselen over die werking van de onderneming en het merk.

De magie van een merk met een mooie missie

Ik vind het persoonlijk net zo magisch om te ervaren wat zo’n ‘merk met een mooie missie’, een hoger doel in de onderneming, doet met de mensen achter het merk. Bevlogenheid en bezieling neemt zienderogen toe: ze weten weer wat ze eigenlijk al wisten. Medewerkers, leiders, professionals; ze vallen ineens samen met iets groters. Iets universeels lijkt het, het is iets van mensen. Het (b)lijkt te gaan om betekenisgeving; wie verlangt daar niet naar? Dat het er toe doet, werkelijk. Tuurlijk, money makes the world go round, maar voor deze maatschappelijke missie staan ze in wezen op elke ochtend.

En dan wordt het verder verfijnen van de merkpositionering ineens een relevante en belangrijke klus i.p.v. een “Ik moet het nog zien, ben benieuwd wat dat gaat opleveren…”. En het bewust uitspelen van een rol in het concurrentieveld, een rol die bij je past en die je maximaal onderscheidt van de rest; het wordt een toffe ‘to do’. En het goed beseffen van waar de mensen om je heen van wakker liggen, waar je hen voor kunt wakker maken: dat scherp krijgen wordt een vanzelfsprekende persoonlijke exercitie in de op- en uitbouw van het merk i.p.v. een complexe en theoretische taak.

In de aktietaxi!

Als de geest uit de fles is, is het niet meer te stoppen. Dus, hup aan het werk!